9/14/2012

Recenzia_Kate Mosse: Zimní duchovia



"... lásku som dovtedy chápal ako určitý druh podrobenia sa. Podľahnutie nejakému mocnému citu, stratu kontroly. Teraz mi láska pripadala ako prirodzená vec, niečo, o čom sa ani netreba zmieňovať, ako dýchanie alebo obracanie tváre k slnku za letného dňa." 

Oficiálna anotácia: Prvá svetová vojna okradla celú jednu generáciu o priateľov, milencov a zlatú mladosť. Freddiemu Watsonovi vzala milovaného brata a dočasne aj pokoj mysle. Bolestná strata a strach o vlastné duševné zdravie ho stále prenasledujú, preto hľadá východisko z neľahkej situácie. V zime 1928 Freddie cestuje po južnom Francúzsku. Aj táto krajina bola v dejinách svedkom mnohých krviprelievaní. V silnej búrke jeho auto zíde z cesty. Otrasený blúdi lesom a útočisko nájde v zapadnutej horskej dedine. Tu stretne Fabrissu, krásnu mladú ženu, ktorá tiež smúti za stratenou generáciou. V priebehu jedinej dlhej noci si Fabrissa a Freddie vzájomne vyrozprávajú svoje príbehy. A na úsvite Freddie zistí, že drží v rukách kľúč k záhade, ktorá mu zlomila srdce.

Striedavo napínavý, ľudsky dojímavý i strašidelný príbeh románu Zimní duchovia je o životoch, ktoré kruto zasiahla vojna, zmenila odvaha a zachránila láska. 

Kate Mosse: Zimní duchovia
originál: The Winter Ghosts
vydavateľstvo: Ikar
žáner: spoločenský román, mysteriózny román, historický román
preklad: Dana Brenčičová
počet strán: 175

kde kúpiť? TU


"Medzidiel" pred poslednou časťou Langd´oc trilógie - Citadelou - nás vtiahne do útrob dojímavého životného príbehu. Odohráva sa na pomedzí dvoch rozdielnych rokov, v dvoch rozdielnych francúzskych mestách. Začína sa v apríli 1933 a z neho sa na základe retrospektívneho rozprávania dostávame do decembra 1928. 


Uzdu deja v rukách drží rozprávač a hlavná postava, Frederick Watson. Muž zakúšajúci osobnostné príkoria a ktorý sa ocitne uprostred udalostí dýchajúcich nadprirodzeným popraškom. Primárne je kniha však o strate ilúzií a chuti do života, nesúcich sa v duchu nepoľavujúcej ľahostajnosti, letargie a následnej vzpruhe. 



„...prizrel som sa bližšie a mal som pocit, že sa vo mne niečo pohlo, lebo zo zrkadla, aj napriek škrabancom a puklinám na jeho šikmom povrchu, hľadel na mňa odraz, o ktorom som si myslel, že ho zrejme už nikdy neuvidím. Ja.“ 


Ikar, 2010

Živé opisy, dýchajúce postavy a zhmotnená, ako keby reálne sa odohrávajúca skutočnosť. Mossovej pisateľský štýl dokáže zosobniť myšlienky na papieri pozoruhodným spôsobom, dostatočne plasticky, aby sme sa ocitli presne na mieste danej postavy. Ostatne, výdatne tomu napomáha aj očividná spisovateľkina láska ku kraju, kde Freddie bojuje o seba samého. Text sa v malej miere stal obeťou frázovitých výrazov ako:



„...ten záchvat mysle sa so stiahnutým chvostom zbabelo odkradol“. 

Jednako, po spŕške sviežich opisov si na ne ani nespomeniete. Ďalšou „čerešničkou“ je aj nepredvídateľný vývin deja. Oceniť to dokážu milovníci tajomných až záhadných príbehov. Zimní duchovia sa viac kryštalizovali a odlišujú sa od predošlej tvorby autorky. Najmä mužským hlavným hrdinom, o polovicu kratším rozsahom a aj použitou retrospektívou. K prečítaniu nového životného dobrodružstva z pera Mossovej vás môže prilákať, ak už ide o prvý dojem, aj netuctová obálka, temné ilustrácie a podrobná mapa rozprávaním (aj konaním) zasiahnutej oblasti. 

Kniha má motivujúce vyhliadky, ale v prípade, že hľadáte komerčné senzačnosti, ktorých stopy v mysli blednú rýchlejšie než farby na slnku, nie je na mieste, aby vo vašich rukách sídlila táto výpoveď. Všetci ostatní majú zelenú.


Trailer: 

         www.gorila.sk

4 komentáre:

Oli povedal(a)...

hmm vyzerá to dobre, že by som si prečítala? :D

Unknown povedal(a)...

Keď na to natrafíš v knižnici, niet čo váhať ;-) A ani kúpou by si nevyšla na "psí tridsiatok" B-)

moira povedal(a)...

tohle není tak úplně v mém knižním revíru, i když jsi to popsala zajímavě. Možná se po tom poohlédnu, až zase budu mít chuť na něco naprosto non-fantasy. x)) Na druhou stranu - Stephena Kinga a jeho pitvání charakterů taky strašně miluju a tys knihu uvedla v docela podobném duchu. Nu, ještě se uvidí.

btw - jak dokážeš číst moje recenze? Když jsem tvou recenzi přeletěla pohledem, ta slovenština mě naprosto zmátla. Asi mám divný den, jinak slovensky rozumím docela dobře. :D Jednu dobu jsem strašně milovala povídky Simči, takže jsem si tam nahrabala trochu té praxe. :D

Unknown povedal(a)...

No, ja myslím, že túto knihu zvládne každý. Nie je prehnaná v žiadnom zmysle, tým však nechcem povedať, že by bola suchopárna, či čo. A tiež jej dĺžka je optimálna :)Jop, jednoznačne po nej chňapni, keď ju kdesi uvidíš B-)

Ja mám češtinu rada a nijakovsky mi nerobí problém ani prípadný sleng a pod. Nepostrehla som, že by som mala problém s tvojimi recenziami - ich čítaním :D Hm... možno som používala trošku iný "jazyk", inší ako zvyčajne. Verím, že tvoj deň je dobrý :) :)